Войната ще ускори промяната на автоиндустрията

Ще се ускори темпа на електрификация с 2 до 4 години
4 мар 2022 20:45, Анисия Иванова
31
Войната ще ускори промяната на автоиндустрията
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Военният конфликт ще ускори много промяната на световната автомобилна индустрия. Тече процес на електрификация и той ще бъде форсиран на фона на увеличената цена на горивата. Това каза арх. Любомир Станиславов, изп. директор на "Аутомотив Клъстер България", в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria с водеща Живка Попатанасова. По думите на госта хората ще се ориентират по-бързо към електрически автомобили, а индустрията все още не е напълно готова за това. "Твърде вероятно е войната да ускори темпа на електрификация с 2 до 4 години в сравнение с планираното", смята гостът.

"За това е важно България да е подготвена като държава, за участваме в развитието на най-новите технологии за електрификация, за автомобилен софтуер, за автономни автомобили, защото това са истински печелившите сектори в автомобилната индустрия с голяма добавена стойност".

По отношение на електрификацията България трябва да наваксва в сравнение с останалите страни на ЕС, подчерта Станиславов. "Ние сме една от последните държави, които не са въвели субсидии за закупуване на електрически автомобили, въпреки че се работи активно през последните месеци. Това ще се случи неизбежно, но въпросът е кога и дали ще се забавим с още година и половина".

Веригите на доставки и компенсирането на забавянето може да се осъществи със създаване на нови мощности или увеличаване на такива в други държави, където може да се случи, добави гостът. Той даде пример с работодател в Плевен, който има големи мощности в Украйна и сега трябва да компенсира със създаване на мощности в България или Сърбия, като това "не е единствената компания".

  "Индустрията в Украйна не е много по-различна от тази в България - там има мощности на международни компании, които планират релокиране, включително и на работещите хора в тези предприятия".

Все още бежанците не са част от българския трудов пазар, защото това са хора, които се спасяват и не идват с цел да преместят своята работа, но автомобилната индустрия може да предложи работа на тези хора, каза събеседникът. "И до момента имаше много украинци, инженери и софтуерни инженери, които и досега се интегрираха успешно, защото техният бит, култура, религия и обичаи са много близки с българските".

Относно пазара в Русия Станиславов каза, че там не просто се прекратяват производствата, но и се спират операциите по продажбите. "Не говоим за нарушени взаимоотношения, а на практика се прекратяват продажбите и производството. Това ще бъде пагубно за руския пазар. Този пазар вероятно ще бъде наводнен с китайски автомобили".

 "Прекъсването заради липса на компоненти и части също е факт, колкото и да се диверсифицират доставчиците. Кризата с корона вируса също не е приключила. Планираше се до края на тази годината и най-късно пролетта на следващата година кризата с доставките, предизвикана от пандемията да приключи тази криза, а сега рязко и бързо се наслагва нова криза. В Украйна затварят заводи, дори не защото ги обстрелват, а защото трябва да предпазят хората. Някои модели и заводи ще бъдат спрени, докато се намерят алтернативни доставчици на съответното оборудване".

За автомобилния сектор в момента кризата е особена - тук няма криза на търсенето, а на предлагането, подчерта Станиславов. В САЩ се продават електромобили с цена много над препоръчаната - достига се до над 50%. Основната задача на производителите е да се осигури доставка на компоненти, за да се работи без прекъсвания.

 "Нямайте съмнения, че автомобилната индустрия ще се реорганизира много бързо. Тези компании са много гъвкави и са се справяли с много по-големи предизвикателства, но е очевидно, че техните продажби ще претърпят спад през тази година".

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


31
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
27
0
 
1
 
! Отговори
Марси преди 2 години
Интересно мнение!Аз мисля,че нещата трябва да се случат по естествен път. Българинът не можеше да си позволи автомобил за 20-30к.лв ,а сега изведнъж ще си купи електрически за двойно по-голяма сума....?! Доста е съмнително това разсъждение! Обърнете внимание на хилядите автомобили нощуващи пред панелните гета в нашите градове,как ще става зареждането им вечер ,ако са електрически?За скъпоструващата инфраструктура за зарядни станции няма да говорим. Доста по-различни са сметките и желанията.
26
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Аха значи манипулацията на цените на горивото и газта идва от обичайния източник тоест Мъск и Гейтс.Първата и по-умна от тия трансхуманистични фашкии е главния износител на електромобили оръжия и информационни технологии и каква изненада сега натиска пазара в Европа за да стане кофти да имаме нормални или да купуваме електромобилите му и да го направим още по-богат явно това че е най-богат в света не му е достатъчно, тоя няма насищане.
25
0
 
3
 
! Отговори
aa1830 преди 2 години
Архитект, разбиращ от електромобили е все едно артист да бъде лекар или адвокат да ти реди плочки.
24
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
50 % поскъпи на ток и пак излиза по-евтино с бензинова. Ако са по-евтини от бензинова чак тогава. Някъде около 2070-2100 г.
23
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Цените на горивата се вдигнаха още преди войната, защото Путин ги определя вече, с благословията на Байдън и тия дето му сменят памперсите. Нарича се Нов Зелен Проект.Войната ги вдигна още, но и без война Путин щеше да ги вдигне за да си компенсира санкциите. Байдън постави Европа на колене пред Путин, който и тройни може да ги направи. Който не му харесва да кара на китайсли батерии и слънчеви панели. И с тях да прави икономика и да се топли
22
0
 
3
 
! Отговори
Ха!!!!! преди 2 години
Архитекта,май си вярва, че електрокарите ще заменят автопарка на коли с ДВГ? Ха-ха-ха! И с каква енергия ще се произвежа електичеството за тях? Ами батериите? Ами купетата и цялото обурудване. Особено ако всички хора минат на тях, на архитекта сутрешното му кафе ще струва двойно заради електричеството само и ще трябва да си спира хладилника и да мине на суровоядство и не пали лампи, за да си зарежда колата. Харесвам ел-автомобилите, но не са алтетнативата за масов автомобил.
21
0
 
1
 
! Отговори
Малко уточнения преди 2 години
Да има елтранспорт да, ама има много съпътстващи неща, които привържениците му не коментират. Някой от тях са казали тези преди мен, а отделно у нас ще става либерализация цените на битовия ток, няма добра продължителност живота на батерията, а и ще могат да ти спират колата дистанционно, или да те хакнат към някой стълб. Сигурно и друго има, но не се сещам сега, та съм умерен песимист.
20
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Доктор Сър Пичук - Какво означава, че "електричките" (каквото и да е това), са по-слабо ефектвино то "бензина и дизела".Дай мааааалко по-научно, моля те.
19
4
 
8
 
! Отговори
Доктор Сър Пичук преди 2 години
Електрификацията е безмислена защото половината ток идва от изкопаеми горива и най-вече въглища. Електричките са много по-слабо ефективни от бензина и дизела и ще бъде нужна много повече енергия за изминат километър и ще бъде много по-висока цената. Стомана без въглища не може да съществува както и химически торове и модерен текстил - над 2000 артикула са произведени от нефт и газ. Не се излагайте с тия лозунги, жалки сте да знаете.
18
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Откъде ще зареждеш батериите, бе архитект? АЕЦът ни е обречен да го затворят. Няма да ни позволят нова мощност. Или ако има ще е на безбожна цена. Най-вероятно следствие - масовият гражданин без личен автомобил. През 1955 работниците са ходели на работа с колела.
17
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
ей като почнат да дрънкат тия фантазьори без връзка с реалността... а от къде ще идва тока бе ***? От перки и фотоволтаици сигурно ама надали. А ако трябва да се спасяваш като украинците зимно време какво се случва с електрокара?
16
1
 
4
 
! Отговори
ШибиРиби преди 2 години
Така е. БМВ вече започна производство на танкове на батерии и фабрично насочена навигация към Москва
15
0
 
3
 
! Отговори
Тесла преди 2 години
Какво става с топлото за северна Европа.Германците започнаха ли да пращат бира в Санкт Петербург.Ямал-Европа ,в тръбите газ няма,има въздух.
14
7
 
0
 
! Отговори
до 11 преди 2 години
Прав си. Без руските империалисти,животът е просто красив. И това ще стане. Просяците от Просия ще се самоунищожат.
13
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Електрификация?! Пфуу.... Чакам автомобили с вертикално излитане! Такъв ще си купя )))
12
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Верно ли? А суровини откъде?
11
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ако бензина е 4лв а електрическата Дачия не е много скъпа какво ще изберете
10
7
 
1
 
! Отговори
До 9 преди 2 години
Ходи в Русия, нали сте си самодостатъчни.Ти не мисли за света без Русия. Той ще си живее също толкова добре, както преди. Руснаците ще обеднеят още повече.
9
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Цените на газта и нефта и въглищата растат, те още за зелени енергии и за електрически коли мечтаят.
8
3
 
20
 
! Отговори
Електрички преди 2 години
Убаво. Чисти, тихи! А ток от къде, като Русия може спре газта и нефта и въглищата? От соларни панели и вятърни мелници - ха ха хааа! Че те няма да стигнат само за домакински ток, жялата промишленост ще спре. А литий за батерии от къде? А? А после след 5 години като умре батерията какво правим с планините от стари батерии?